Vogelvereniging Vogelvreugd

Kweekverslag Gekraagde Roodstaart

Kweekervaringen met de Gekraagde Roodstaart door: T. den Hartog

De aanschaf

In het najaar van 2007 kon ik van een kennis een koppel gekraagde roodstaarten kopen. Bij thuiskomst heb ik ze samen met twee koppels baardmannen en een koppel blauwborsten gehuisvest in een volière van ongeveer zeven vierkante meter. Deze volière is goed begroeid met klimop en diverse andere planten, ook bevindt zich in de volière een klein vijvertje met wat goudvissen erin, dit water wordt ook gebruikt als drinkwater. Verder zijn er in de schuur twee voerplaatsen waar ik in de wintermaanden Orlux universeelvoer vermengd met insektenpate voer en elke dag een bakje buffalowormen.

Winterperiode

Zo rond december heb ik de pop van de gekraagde roodstaart en de pop van blauwborst  ieder apart gezet in ruime kooien in de schuur. Dit omdat er af en toe wel wat onenigheid was bij de voerbak. De vogels kwamen goed de winter door.

Koppelen van de vogels

23-03-08 heb ik de pop bij de man gezet, ze hadden vanaf dat moment een  ruimte van zo’n drie vierkante meter tot hun beschikking. In deze ruimte heb ik twee verschillende nestkasten gehangen welke al snel door de pop geïnspecteerd worden. De man gaat in deze periode steeds meer fluiten wat niet hard is, maar wel aangenaam om naar te luisteren. Ook wordt er af en toe fel gejaagd door de man, maar daar blijft het bij.

Nestbouw

Op 15-04-08 het eerste nestmateriaal in beide nestkasten gevonden.Ook in de daaropvolgende tijd bleef de pop beide kasten bezoeken wat uiteindelijk op 04-05-08 twee half afgebouwde nesten opleverde. Op 11-05-08 is het beslist, het is de horizontale nestkast geworden welke ik aan de buitenkant had bekleed met boomschors. Er wordt nu volop gebouwd door de pop met kokosvezel, mos en dierenhaar.

Broeden

Op 13-05-08 het eerste ei en in de daar opvolgende dagen werd het legsel “compleet” gemaakt tot 5 eieren, althans dat dacht ik, omdat de pop vanaf dat moment ging broeden. Ik heb  ook geen nestcontrole meer uitgevoerd om de vogels zoveel mogelijk met rust te laten.

Voeding tijdens het broedseizoen

Het menu van de vogels is inmiddels een stuk verder uitgebreid en bestaat nu uit pinkies, geknipte wasmotten en miereneitjes uit de diepvries +  buffalowormpjes en witte meelwormen. De pop broedt goed en de man fluit zijn deuntje.

Jonge vogels

Op 30-05-08 zie ik de pop met voer naar het nest vliegen en op 31-05-08 de eerste eierschalen gevonden. De man gaat vanaf dat moment erg vervelend doen en zorgt er zelfs voor dat als de pop met voer naar het nest wil, hij ze bij de nestkast wegjaagt. Na dit even aangekeken te hebben besloot ik de man er uit te vangen, ik heb hem in de schuur gezet zodat de pop hem kon zien en horen. De pop accepteerde het en ging gelijk volop door met voeren

01-06-08 de pop voert hoofdzakelijk pinkies, buffalo’s en zo af en toe ook al witte meelwormen waar de kop vanaf is geknipt. Ze heeft het erg druk wat er op duidt dat er meerdere jongen zijn.

Nestcontrole

Op 02-06-08 besluit ik om voor het eerst te kijken en de verbazing is groot als ik acht jongen zie liggen. Er zit aardig wat verschil in grootte terwijl de kleinste nog niet zolang uit het ei zijn, zijn de grootste bijna groot genoeg om te ringen.

Ringen

Op 03-06-08 heb ik s’morgens de eerste 4 jongen geringd, vervolgens heb ik `s avonds weer controle uitgevoerd en de ringen zaten er nog om. 04-06-08 ook de overige jongen geringd, helaas was het kleinste jong dood. Op dat moment dus zeven geringde jongen. De pop ging tijdens het ringen het nachthok in wat ik vervolgens af sloot, zodat ik rustig kon ringen. De ringen waren overigens afgeplakt met leukoplast.

Test terugzetten man

Op 05-06-08 de man weer bij de pop gelaten, maar het was al snel duidelijk dat dat geen succes was, dus de man er weer uitgevangen. De pop ging weer verder met voeren met als voorkeur de witte meelwormen.

Voerwijze

Ze kreeg ongeveer drie keer per dag “vers diepvriesvoer”, levende buffalo’s en witte meelwormen bepoederd met Avian Carmix aangeboden. Deze diepvriesproducten werden s’morgens in porties bepoederd,en door mij klaargezet in de koelkast, waarna mijn vrouw ze, over de dag verspreid, voerde.

Uitgevlogen jongen

Vanaf dat moment heb ik geen nestcontrole meer uitgevoerd om de pop zoveel mogelijk met rust te laten. Op 13-06-08 zie ik dat er een jong is uitgevlogen en op 15-06-08 zijn al de jongen uitgevlogen. En dat blijken ook echt al de zeven jongen te zijn. Ze lijken erg veel op de pop en kunnen al vrij snel goed vliegen. Na twee weken zijn ze zelfstandig en vang ik de pop eruit om ze vervolgens samen met de man bij een kennis onder te brengen. Ik kon het i.v.m. ruimtegebrek geen tweede ronde proberen.

Als ik op 9 augustus terug kom van vakantie zijn de vogels al aardig in de rui en is het verschil tussen mannen en poppen goed te zien.

Mijn ervaring is, dat er goed met deze vogels te kweken valt, maar hou ze wat agressiviteit betreft zeker in een kleine ruimte goed in de gaten.