Vogelvereniging Vogelvreugd

Temperatuur: Niet winterhard
Bandvink - Amadina Fasciata

Algemene omschrijving

Het tropen bestand in Nieuw Zeeland staat er voor Nederlandse begrippen erg slecht voor. Bij de laatste telling van de NZFBA, de Nieuw Zeelandse Finch Breeders Ass, waren er slechts 48 Bandvinken geregistreerd binnen de club. We weten dat niet iedere tropen kweker of liefhebber lid is van een club, maar toch…….? Binnen de club hebben een aantal leden zich voorgenomen wat gerichter te gaan kweken met bepaalde tropen soorten. Ik heb daarbij de keuze laten vallen op de Bandvink en de Muskaatvink. Van deze laatste soort zijn er slechts 32 vogels over. Ik heb daarom stad en land afgereisd en ben er in geslaagd in totaal een 7 paar Bandvinken te bemachtigen. Al de paren zijn voor zover ik weet onverwant.

Omgeving

Op het moment kweek ik met 6 paar rode Bandvinken, mutaties zijn hier niet aanwezig. Een zevende paar is nog te jong voor de broed en moeten dit seizoen overslaan. Al mijn broedparen zitten in tralie kooien van 80 cm lang. Daarin heb ik aan de buitenkant broedkastjes gehangen zodat deze gemakkelijk te inspecteren zijn. Ook het deksel van de broedkastjes is afneembaar. Voor ik met de broed in de kooien begon had ik een drietal paar bandvinken in een beplante buitenvolière van 3.60 x 1.80 x 2.40 hoog.

Voedsel

omdat dit soort apparatuur hier gewoon niet te verkrijgen valt. Naast een goed tropenzaad hebben de vogels te allen tijde serpia, eierschalen, houtskool en trosgierst ter beschikking. Dagelijks geef ik de vogels wat geweekt zaad, een kracht/opfokvoer en om de dag wat doperwten of komkommer.