Vogelvereniging Vogelvreugd

Kweekverslag Roodkruin Scharrelaar

Kweekverslag van de Roodkruin Scharrelaar door: J. Vermeulen

Algemeen

Drie jaar geleden kon ik een mannetje kopen van een kennis en na een zoektocht van een half jaar naar een vrouwtje had ik de hoop opgegeven dus ging ik naar een vogel handelaar om te informeren of hij interesse had in mijn mannetje. Toen ik de vogel liet zien zei hij ;Maar die heb ik ook een zitten maar ze zit achter want ze heeft een beschadigde snavel. Ik kon met hem afspreken dat ik de vogel kocht en gelijk liet seksen en als het een mannetje zou zijn zou hij hem terug nemen en mijn mannetje ook overnemen(tegen een gereduceerde prijs natuurlijk).Maar gelukkig de beschadigde vogel bleek een popje te zijn.

Winterperiode

Na 6 weken de vogel quarantaine gehad te hebben,heb ik ze samen in 1 volière geplaatst. De man was gelijk dol enthousiast begon gelijk te roepen en achter de pop aan te jagen. Maar helaas de pop vond dit niet goed en ging op de grond van de volière zitten. Ik heb toen een zitstok op een halve meter hoogte gemaakt en een voerbakje er onder gezet speciaal voor de pop. Na een paar weken gaf de man het op en toen zat de rest van de zomer de pop op haar lage zitstok en de man boven in de volière. S`winters moeten Scharrelaars vorstvrij gehuisvest worden. Dus werden ze in een kleine volière geplaatst 2m hoog 1m breed en 1m diep,ook daar een zitstok laag bij de grond voor de pop in gemaakt maar na een maand ging ze toch ook op de hoogste zitstok zitten. De rest van de winter zaten mijn Scharrelaars zo ver mogelijk van elkaar op de zelfde zitstok.

De kweek

Half april het volgende jaar werden ze weer naar buiten geplaatst in de grote volière deze is 4m lang 2m hoog en 1m breed. Tot mijn verbazing sliepen ze zelfs naast elkaar in de buiten volière. Snel nestkasten gemaakt en gekocht 1x een horizontale 20cm hoog 25cm breed en 20cm diep met een invlieg gat van 8cm doorsnede 1x berken natuurstam met een invlieg gat van 8cm doorsnede.

Deze zomer deed de man weer erg zijn best maar het popje ging er weer niet op in. Achteraf is dit niet zo gek. Deze volière was helemaal overdekt met een grote kiwi plant dus veel te donker voor deze vogels. Afgelopen voorjaar ben ik verhuisd en heb nieuwe volières gemaakt voor mijn vogels en natuurlijk ook voor mijn Scharrelaars.

De volière waar ze nu in zitten is voor Scharrelaars aan de grote kant(7m lang 6m breed en 3m hoog) maar deze volière is niet begroeid met planten. Het voorjaar was wat weer betreft slecht dus aan het begin van de zomer toen de zonnige dagen kwamen begon het mannetje pas te balsen en nu reageerde de pop wel ze nam zelfs voedsel van de man aan. 2 weken nadat ik had gezien dat de pop voedsel aan nam was ik de pop kwijt ,ze zat niet in het broedblok voor de Scharrelaars maar in een ander blok wat nog in de volière aanwezig was van de vorige bewoners van deze volière (veel te groot) met een invlieg gat van 12cm.

Maar nog geen ei. 2dagen later zag de pop er erg slecht uit,als of ze legnood had na een tijdje goed observeren zag ik dat ze wel haar ontlasting deed.Dus nog geen legnood ! De volgende dag was ze weer helemaal goed, en lag er 1 ei in de nestkast na ongeveer een week lagen er 3 eieren.

Weer een week later zag ik dat er 2 eieren bevrucht waren. Man en pop broeden beide, de pop veel meer dan de man. Na ongeveer 2 weken broeden ,was er een dag met heel slecht weer heel veel wind en regen. Toen ik op die dag ging voeren zag ik dat de pop op de grond van de volière zat en de man zat niet op de eieren. Na een half uur was er nog niemand in de blok geweest dus toen heb ik besloten om de eieren maar in de Broedmachine verder uit te broeden. Er lag ook nog maar 1 ei in de nest. Na 10 dagen was het ei aangepikt en de volgende dag was er een klein Roodkruin Scharrelaartje geboren.

Scharrelaars eten in de natuur alles wat loopt en kruipt wat ze aan kunnen. Insecten ,reptielen,muizen en jonge vogeltjes uit nesten.

In gevangenschap krijgen ze eendaags kuikens in 5 stukken geknipt nest muisjes morio en meel wormen ,wasmot larven en af en toe spierinkjes. Het jong wordt eerst gewogen en weegt uit het ei ongeveer 11 gram. Dat wil zeggen dat het jong dan die dag 7 x 1gr voeding dit is om de 3,5 uur. Dus je geeft 10 procent van het lichaamsgewicht per voerbeurt. De temperatuur 35graden cel. Tot dat ze veren hebben. Aangezien de Roodkruin Scharrelaar de grootste van de scharrelaars is moet je ringen met 7 mm (6,5 is echt te klein).