Vogelvereniging Vogelvreugd

Kweekverslag Baardman

Baardman kweekverslag door: T. den Hartog

Aanschaf

In het najaar van 2004 kocht ik via de vereniging van de vruchten en insecteneters een koppeltje nog niet geheel door de jeugdrui zijnde Baardmannetjes. Na enkele dagen binnen te hebben gezeten konden de vogels naar buiten, dit gaf geen problemen omdat ze uit een buitenvoliere kwamen.

Wennen en verassingen

Alles ging goed tot op een zondag er een (pop) aan de verkeerde kant van het gaas hing. Bij het voorzichtig naar buiten gaan ging deze er als een speer vandoor. Om een lang verhaal kort te maken aan het einde van de dag zat hij weer aan de goede kant van het gaas. Ik kon de vogel vangen door de man in de schuur te zetten en wachten dat de pop naar binnen ging. Aangezien de voliere  erg begroeid is viel het niet mee om de vluchtroute te vinden. Maar toch een gaatje gevonden , gerepareerd en de vogels weer los. Enkele weken later weer hetzelfde verhaal met dezelfde afloop. Dit risico kon ik niet nog een keer lopen dus het kunststof gaas werd vervangen door nieuw gaas. Hiermee wil ik zeggen dat het net muizen zijn die overal komen en het kleinste gaatje vinden en benutten om een uitstapje te maken.

De volière

Inmiddels is het februari en de vogels bewonen samen met een koppeltje Spitsstaardamandines en het bovengenoemde koppel vliegenvangers de goed begroeide buitenvoliere van zo`n zeven vierkante meter, tevens bevindt zich hierin een klein watervalletje, vijvertje en wat vissen. De vogels worden in het nachthok gevoerd. Het voer wat hier in de winter aangeboden wordt bestaat uit universeelvoer met hier doorheen insektenpatè, enkele meelwormen en tropenzaad. Dit universeelvoer wordt door de Baardmannetjes goed gegeten.

Nestbouw en ronde 1

Op drie maart gaan de vogels al beginnen met het bouwen van een nest, dit doen ze in een halfopen nestkastje. Het nest wordt voornamelijk gebouwd van kokosvezel. Op woensdag negen maart het eerste ei. De daar opvolgende dagen word het nest compleet gemaakt tot vijf eieren. Het is dan inmiddels dertien maart. Beide vogels broeden vanaf het vierde ei. Ik was er niet zo blij mee dat de vogels al waren begonnen met nestelen, de pop was nog erg jong en de temperaturen waren niet best. De enigste manier om ze niet tot broeden over te laten gaan was om ze uit elkaar te halen. Aangezien ik er op dat moment niet de ideale omstandigheden voor had liet ik alles maar gewoon op zijn beloop. Dit had als resultaat dat er na dertien dagen broeden èèn jong was en de andere eieren onbevrucht. Dit laatste is natuurlijk niet verwonderlijk. Inmiddels krijgen de vogels een paar keer per dag pinkies ( uit de vriezer) en buffalowormpjes aangeboden. De vogels zoeken veel in de voliere naar kleine insecten, maar voeren ook de pinkies en de buffalo’s.

Ronde 2

Na zeven dagen gaan de ouders met een nieuw nest beginnen, nu in de klimop en dit betekend ook het einde van het eerste jong. In dit nieuwe nest worden vier eieren gelegd waarvan er naar twaalf dagen broeden drie uitkomen. Na vier en een halve dag worden de vogels geringd ,wat eigenlijk al te laat is. Dertien dagen nadat de jongen waren uitgekomen verlaten ze het nest. Dit doen ze door zich de eerste dagen in de klimop schuil te houden. Enkele dagen later gaan ze ook de voliere verkennen. Als de vogels zelfstandig zijn is het inmiddels dertien mei.

Ronde 3 en meer

De baardmannen hebben inmiddels al weer een nest gehad met zes eieren dat na vier dagen broeden verlaten is. De rede hiervan is dat de man te veel achter de  pop aan jaagt. Mijn ervaring is dat de vogels tijdens het broeden erg onrustig zijn d.w.z ze wisselen elkaar vaak om de vijf tot tien minuten af. Tevens hebben ze inmiddels al twee nesten in de steek gelaten. Op eenentwintig mei werd het eerste ei in hetzelfde nest in de klimop gelegd. Ook dit nest wordt weer aangevuld tot vijf eieren die door beide ouders bebroed worden. Na twaalf dagen komen er vier jongen uit die na vier dagen geringd worden. De jongen groeien goed en gaan na twaalf dagen de klimop in.

Algemeen

Over het Baardmannetje kan ik zeggen dat het een mooie vogel is, maar ook een leuke, bewegelijke vogel. Echt een aanwinst voor de vogelliefhebber.